‘De schepping is een kostbaar geschenk. Daar moeten we goed mee om gaan!’

2022-03-12 Schepping .jpgzaterdag 12 maart 2022 21:52

De schepping en alles wat daarop leeft en woont is een kostbaar geschenk. Daar moeten we zorgvuldig mee omgaan. We mogen haar gebruiken, maar niet uitputten. We moeten goed omgaan met natuur, dier en medemens. Daarom is de ChristenUnie-SGP voorstander van het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen en het vergroenen van onze energie-opwekking. In lijn met de afspraken uit het klimaatakkoord van Parijs dringen we onze uitstoot terug tot 50% minder CO2 in 2030.

Naast het vergroenen van de energie-opwekking moet de gemeente inzetten op vermindering van het energiegebruik. Door toepassing van energiezuinige alternatieven, zoals LED-verlichting, en het voorlichten van inwoners hierover. Immers: energie die je niet gebruikt, hoeft ook niet opgewekt te worden.

Door klimaatverandering komt er meer extreem weer voor. Hitte en zware regenval zorgen steeds vaker voor overlast. Door slim om te gaan met de openbare ruimte en de infrastructuur, kan overlast voorkomen worden. Op de gemeentelijk straten en terreinen kan hier op ingezet worden. En inwoners en bedrijven moeten gestimuleerd worden zelf ook na te denken over de inrichting van hun buitenruimte in verband met waterafvoer en -opslag.

Welk plannen heeft de ChristenUnie-SGP Oudewater?

*In 2025 is het finale energiegebruik in Oudewater met minstens 10% afgenomen. Hier stelt de gemeente een actieplan op en stimuleert zij energie-zuinige alternatieven.

*In Oudewater wordt voor energie-opwekking gewerkt volgens de zonneladder: eerst energie opwekken door zon op dak, dan via zon op land.

*Er komt een aanvalsplan ‘zon op dak’. Samen met eigenaren van grote daken, meestal (agrarisch) ondernemers, wordt gewerkt aan het vergroenen van de energieopwekking.

*In alle woonkernen wordt gescheiden riolering toegepast (waarbij regenwater en afvalwater apart worden afgevoerd). Dit voorkomt wateroverlast en vermindert de afvoer naar de waterzuiveringsinstallatie.

Meer plannen weten? Lees ons verkiezingsprogramma: https://oudewater.christenunie-sgp.nl/page/45678

Reacties op '‘De schepping is een kostbaar geschenk. Daar moeten we goed mee om gaan!’'