Een Schuylenburcht om blij van te worden

beeld kwaliteitsplan de Schuylenburcht.jpgzaterdag 13 juni 2020 14:28

Het Beeldkwaliteitsplan zoals voorgesteld kan onze goedkeuring verkrijgen. In mijn bijdrage in de IJsselbode noemde ik het al een Schuylenburcht om blij van te worden. En dat meen ik voorzitter. Juist de toevoeging van kwetsbare doelgroepen, samen met ouderen, starters en mensen die middenin het leven staan zou kunnen resulteren in een prachtige locatie Schuylenburcht. Een gezamenlijke ruimte buiten kan daar nog aan bijdragen. We zijn blij dat daarmee aan de slag gegaan wordt.

Met het vaststellen van het beeldkwaliteitsplan van de Schuylenburcht komt woningbouw op deze locatie steeds dichterbij. De ChristenUnie-SGP wordt daar blij van. Want de woningnood in Oudewater is hoog en het woningaanbod, juist ook op de sociale huurmarkt, klein.

We vinden het goed te horen dat met bezwaren van de omwonenden zoveel mogelijk rekening gehouden wordt. De ChristenUnie-SGP deelt echter het standpunt van het college zoals genoemd in de uitgebreide antwoord aan de VVE IJsselstaete. Zoals bij de behandeling van de stedenbouwkundige visie al zei: De hoge woningnood rechtvaardigt 2 beperkte blokken van 6 hoog. En ik begrijp de bezwaren van de VVE, maar ik hoop van harte dat zij ook de woningnood in ziet en niet in bezwaar en beroep zal gaan. Denk aan onze starters, onze ouderen, onze mensen met een handicap.

De ChristenUnie-SGP koestert de herinnering aan de oude Schuylenburcht. Wij zetten ons daarom in voor het hernoemen van de straatnaam tot Schuylenburcht. De straatnamencommissie zal daar een besluit over gaan nemen. Daar zijn we blij mee en we zien uit naar de resultaten van de commissie.

De ChristenUnie-SGP had graag nog wat meer verbeeldingen van de voor en zij aanzichten gezien, zodat we ons nog beter een beeld hadden kunnen vormen van de locatie. Ter vergelijking: de stedenbouwkundige visie van Westerwal bezit die al. Misschien zouden wij als gemeente weer eens onze wensen en eisen voor een BKP moeten herzien?

Wij kijken in ieder geval uit naar het bestemmingsplan, de volgende stap in de procedure. Zodat Schuylenburcht weer de warme plaats in de Oudewaterse gemeenschap kan worden, die het altijd was.