ChristenUnie-SGP Oudewater: grote zorgen over zelfstandig Oudewater

IMG_0041 - 2018 foto Kozijnbrug kerkdinsdag 16 juni 2020 14:20

Als de nieuwe verdeling van het gemeentefonds, de geldpot die de Rijksoverheid beschikbaar stelt aan alle Nederlandse gemeenten, doorgaat zoals gepland, zou dat het einde kunnen beteken van een zelfstandige gemeente Oudewater. Daarvoor waarschuwt de ChristenUnie-SGP Oudewater.

Fractievoorzitter Vincent Bos: ‘De Rijksoverheid onderzoekt een nieuwe verdeling van het gemeentefonds. Dat onderzoek is nog gaande, maar uit eerste rapporten blijkt dat kleine gemeenten tot wel €58 per inwoner minder gaan krijgen om de zorg te financieren. Dat zou voor Oudewater een financiële strop van bijna €600.000 betekenen. Terwijl we al jaar na jaar tekorten op het sociaal domein kennen. Onbegrijpelijk, want grote gemeenten gaan er in de nieuwe verdeling €100 per inwoner op vooruit.’

‘Het lijkt erop dat de minister op ramkoers ligt met kleine gemeenten! Als dit plan op deze manier wordt uitgevoerd, kan Oudewater de zorg nooit meer betalen. Dat betekent dat het over is met een zelfstandig Oudewater. Dat is absoluut niet wat de ChristenUnie-SGP wil. Het plan is nu nog niet definitief, maar het college moet hard aan de slag om deze herijking van tafel te krijgen!’

De ChristenUnie-SGP heeft daarom mondelinge vragen gesteld aan het college. Wethouder Lont gaf aan zich te willen voegen bij andere kleine gemeenten om deze forse bezuiniging te voorkomen.

Artikel 34-vragen over de herijking van het gemeentenfonds
De herijking van het gemeentenfonds lijkt aan te koersen op een korting van €58 per inwoner op het sociaal domein in kleine gemeenten.[1] Daarmee dreigt een financiële strop van bijna €600.000 voor Oudewater. De ChristenUnie-SGP maakt zich hier ernstig zorgen over. Zij stelt de volgende vragen:

1. Deelt het college de zorgen van de ChristenUnie-SGP over de herijking van het gemeentefonds, die zouden kunnen leiden tot het einde van een zelfstandige gemeente Oudewater?
  2. Hoe zet het college zich in om deze herijking te voorkomen?
  3. Welke kansen ziet het college om met andere gemeenten die groot nadeel gaan ondervinden van deze herijking op te trekken richting de minister?

[1] https://www.binnenlandsbestuur.nl/financien/nieuws/nieuw-gemeentefonds-jackpot-voor-grote(re).13447467.lynkx