Gemeente gaat aan de slag met ‘solar carports’

IMG_0124 - kopie.JPG Solar paneelvrijdag 04 december 2020 21:09

De gemeente is bezig om de CO2-uitstoot terug te dringen. Daarom gaan we in Oudewater zelf meer energie opwekken. De ChrstienUnie-SGP is voorstander om daarbij van inovatieve middelen gebruik te maken. De ‘Solar Carport’ is zo’n middel: overkappingen van zonnepanelen op parkeerplaatsen. Bij de Lidl in Woerden zijn ze al geplaatst. Zo kan op een slimme manier energie opgewekt worden.

Natuurlijk valt er veel over zulke ‘solar carports’ te zeggen en vinden. Daarom vragen we het college de kansen van deze overkappingen te bekijken, parkeerplaatseigenaren op de hoogte te stellen van dit middel en te kijken of bij nieuwbouwprojecten solar carports toegepast kunnen worden.

De motie werd gesteund door VVDenD66 en Onafhankelijken

Motie

Onderwerp: ‘Solar carports’

De raad van de gemeente Oudewater, in vergadering bijeen d.d. 12 november 2020

De ondergetekende, lid van de raad van de gemeente Oudewater,

Constaterende dat:

• Parkeerplaatsen overkapt kunnen worden met zonnepanelen, waardoor op een slimme, goed inpasbare en ruimtebesparende wijze energie opgewekt kan worden, (zogenaamde ‘Solar carports’);
  • Er in Oudewater forse parkeerplaatsen zijn, zowel in gemeentelijk als particulier eigendom (Waardsedijk, Gasplein, Papenhoeflaan, Populierenweg resp. Joostenplein, Wagenerf);

Overwegende dat:

• De provincie Utrecht een online tool heeft ontwikkeld om snel kunnen zien of het plaatsen van overkappingen met zonnepanelen (financieel) interessant is;

Verzoekt het college:

1. Te onderzoeken wat de voor- en nadelen zijn om de eigen parkeerplaatsen te overkappen of te laten overkappen door derde partijen, zoals energiecooperaties;
  2. Deze online tool onder de aandacht brengen van eigenaren van grote parkeerterreinen, zoals de supermarkten;
  3. Het concept ‘solar carports’ te betrekken bij nieuwbouwontwikkelingen waar parkeerplaatsen en/of carports worden gerealiseerd (zoals Schuylenburgt en Westerwal);

En gaat over tot de orde van de dag.

Ondertekening en naam:

J.V. Bos

Fractie ChristenUnie-SGP

Deze motie is:  aangenomen / verworpen  in de vergadering van 12 november 2020.

Stemverhouding:            Fracties voor:                           Fracties tegen:

……………………………                      ……………………………

……………………………                     ……………………………

De griffier,                                                                   De voorzitter,

mr. A. van der Lugt                                                       W. Groeneweg