Begroting 2021, goedgekeurd.

IMG_0122  Begroting 2020donderdag 03 december 2020 20:02

De begroting voor 2021 is met steun van de ChristenUnie-SGP goedgekeurd. Tijdens de begrotingsraad sprak fractievoorzitter Vincent Bos over ‘zorg voor elkaar, zorg voor de schepping en zorg voor de gemeenschap.’
‘In deze coronatijd is zorg voor elkaar en omzien belangrijker dan ooit tevoren! In onze bijdrage heb ik lokale initiatieven, zoals onlangs door de gezamenlijke kerken, benadrukt.’ Tegelijk zijn er grote uitdagingen in de zorgverlening, aan bijvoorbeeld ouderen in de WMO of jongeren in de jeugdzorg. ‘Er lijkt opnieuw een flink tekort aan te komen. Daar moet blijvend op gestuurd worden. Samen met het college gaan we kijken hoe de maatschappij via initiatieven beter betrokken kan worden in het voorkomen van dure zorgdragen, bijvoorbeeld door gezinnen meer te ondersteunen.’

Zorg voor de schepping zien we dat het gebruik van de fiets het uitgangspunt wordt in de stad. Dat is goed nieuws. In 2021 zal ook een beslissing genomen worden over de opwekking van energie in onze regio. Voor nu zijn de inwoners aan zet.

Zorg voor de gemeenschap zien we onder meer terug in de verkoop van het stadskantoor, zodat daar zorgbedden gerealiseerd kunnen worden. Ook het terugbrengen van de bibliotheek naar het centrum van de stad valt daaronder. Daardoor kan leegstaand vastgoed verkocht worden.

De ChristenUnie-SGP staat voor financiele degelijkheid. Daarom zijn we blij dat de begroting in de komende jaren sluitend is en dit jaar zelfs 100.000 overschot kent, waarmee de gemeentelijke reserve kan aangevuld worden.

Lees hieronder de bijdrage van Vincent Bos:
Voorzitter,

‘Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat’ zo luidt een Deens gezegde. Deze uitspraak kwam bij me op toen ik terugdacht aan de begrotingsbehandeling van vorig jaar. Iedereen sprak mooie bijdragen uit, leverde kritiek en diende moties in. Maar geen van ons had kunnen denken dat 2020 zo zou lopen. Dat we te maken zouden krijgen met een dodelijk virus dat de maatschappij volledig ontwrichten zou. Geen eindexamens op school, lege kerken met Pasen, zelfs de eredivisie werd stil gelegd.

En wie had kunnen bedenken dat ook Oudewater hard door dit virus geraakt zou worden. Dat 10 stadsgenoten het leven zouden laten. Dat velen, soms ernstig, ziek zouden worden. Vanaf deze plek wil ik namens mijn fractie mijn hartelijke steun uitspreken aan nabestaanden en sterkte en beterschap wensen aan hen die aan het revalideren zijn. En ook onze zorgmedewerkers alle steun betuigen.

Maar vandaag moeten en mogen we onze blik naar voren wenden. Opnieuw proberen de toekomst te voorspellen. Ik wil bij een drietal thema’s stil staan: zorg voor elkaar, zorg voor de schepping, zorg voor de gemeenschap.

Zorg voor elkaar

‘Alleen samen krijgen we corona onder controle’ is de leus van het kabinet. Maar dat kon het sluiten van de verzorgingstehuizen en het verder vereenzamen van kwetsbaren in de samenleving niet voorkomen. De ontwrichtende effecten van corona zijn groot. Dat geldt niet alleen voor ouderen of alleenstaanden, maar ook voor gezinnen. Daar wil ik het college graag op wijzen.

Uit onderzoek van Zilveren Kruis dit voorjaar bleek dat ‘Ouders meer stress voelen (38 procent), een korter lontje hebben (28 procent) en zich somberder voelen (26 procent) door de coronacrisis.’[1] Zeker toen de scholen gesloten waren en veel ouders de taak van leerkracht op zich moeten nemen. En dit is nog niet over. Werkloosheid, onzekerheid of de baan niet verloren gaat, of revalidatietrajecten die doorlopen moeten worden, het verwerken van rouw en verlies. En dat terwijl gezinnen al langer onder druk staan. Er komt veel op ons af. Uiteraard geldt dit niet voor alle gezinnen. Maar hoe mooi zou het zijn als we gezinnen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken, die kunnen bieden. Dat kan met het initiatief buurtgezinnen. Daarbij worden gezinnen die wat lucht en ruimte nodig hebben gekoppeld aan een gezin in de buurt. Die kunnen al naar gelang hulp bieden: een weekend logeren, opvoedtips, een warm welkom als ouders aan het werk zijn, et cetera. Mijn fractie vind het het onderzoeken waard of dit initiatief niet in Oudewater geïmplementeerd kan worden, en dient daarom de volgende motie in:

MOTIE Buurtgezinnen

• Verzoekt:  De maatschappelijke en financiële kosten en opbrengsten van het initiatief ‘Buurtgezinnen’ in kaart te brengen, om een goede afweging te kunnen maken of een proeftuin Buurtgezinnen (3) in Oudewater kansrijk is;
    Ik benoem daarbij graag dat dit eventueel uit de mantelzorgimpuls uit de najaarsnota bekostigd zou kunnen worden.

Tegelijk zien we ook dat de coronacrisis het beste in mensen naar boven haalt. Buren die voor elkaar boodschappen doen, een kaartje van een onbekende, #nietalleen. En vorige week hielden de gezamenlijke kerken een inzamelactie, om de voedselbank en voedselweggeefclub te ondersteunen. Prachtig.

Omzien naar elkaar zit gelukkig in het DNA van Oudewater. In de mantelzorgers, in de zonnebloem, in de vele vrijwiligers van de Wulverhorst. Als fractie zijn we ook blij met het bericht dat de Wulverhorst interesse heeft getoond in het overnemen van het stadskantoor. Daardoor zou het aantal zorgbedden in Oudewater uitgebreid kunnen worden. En we zijn ook dankbaar voor de ruimte voor ouderen en kwetsbare mensen op de locatie Schuylenburcht. EN natuurlijk de inzet van het college om hotel Abrona voor Oudewater te behouden. Prachtig dat mensen met een handicap blijvend dit hotel-restaurant kunnen blijven runnen, met dank aan Oudewaterse ondernemers. Oudewater op z’n sterkst!

Dan mijn tweede punt, voorzitter.

Zorg voor de schepping
Want er worden stappen gezet in het RES-proces. Onze inwoners zijn aan zet om hun mening te geven. Hoeveel energie willen we opwekken? En in welke vorm, zon of wind? En op welke locatie dan? Er is in de afgelopen maanden veel onrust ontstaan over mega-molens in Papekop. We hebben het er in de vorige raad al kort over gehad. En we zullen het er in het voorjaar uitgebreid met elkaar over hebben. Maar ik vraag mij toch af, had dit niet beter gekund. Was zoveel onrust onder de bevolking nu echt nodig? Mag ik het college uitnodigen daarop te reflecteren in haar eerste termijn?

Ondertussen tekent zich al wel een bepaald beeld af, namelijk forse inzet op zon. Dat brengt geen schade toe aan ons landschap. Dat levert ook economische winst op. Maar dan moeten de grote dakoppervlakken er echt aan geloven, zonnepanelen erop! Ik zie als ik zo door de stad en ommelanden fiets langzaamaan daken vol gelegd worden. Maar ook in 2021 zal hier hard op ingezet worden. Blijvend in gesprek met LTO en BVO om hier aandacht voor te vragen. En laten we de particulier niet vergeten.

Nu heeft de Provincie Utrecht in de afgelopen weken een prachtig instrument ontwikkeld voor parkeerplaatseigenaren. Met een quickscan kan je snel zien of het aantrekkelijk is, qua zonopbrengst en financien, om ‘solar carports’ te plaatsen: overkappingen met zonnepanelen. De Lidl in Woerden heeft ze al. Als wij als gemeente Oudewater vol in gaan zetten op zon moeten we van deze uitvinding gebruik maken. Wij hebben zelf enkele locaties in bezit, maar ook andere partijen in de samenleving hebben grote parkeeroppervlakken, zoals de supermarkten. Maar ook in nieuwbouwprojecten zijn deze solar carports volgens de ChirstenUnie-SGP een slimme manier om energie op te wekken. Zeker als we sowieso al carports realiseren, zoals op Westerwal. Daarom de volgende motie.

MOTIE Solar carports

• Te onderzoeken wat de voor- en nadelen zijn om de eigen parkeerplaatsen te overkappen of te laten overkappen door derde partijen, zoals energiecooperaties;
  • Deze online tool onder de aandacht brengen van eigenaren van grote parkeerterreinen, zoals de supermarkten;
  • Het concept ‘solar carports’ te betrekken bij nieuwbouwontwikkelingen waar parkeerplaatsen en/of carports worden gerealiseerd (zoals Schuylenburgt en Westerwal);

Dat wat betreft de energietransitie. Want er is meer aan duurzaamheid dan alleen energie. Ook onze mobiliteit is een uitdaging. Ik ben blij dat de busverbinding naar Woerden fors is verbeterd. Ik dank de wethouder voor zijn inzet, mede naar aanleiding van onze vragen hierover. Door via Waarder te rijden is de reistijd bijna gehalveerd. Fijn.

En het college kiest volmondig voor de fiets: binnen de stad moet dat het meest gebruikte vervoersmiddelen worden. Ik ben blij dat in 2021 onze initiatiefnota wordt opgepakt en uitgewerkt gaat worden. Dan kunnen we daarna hier ook mee aan de slag. Wel moet me iets van het hart, voorzitter. Ik kom nog even terug op de coronacrisis en de maatregelen die genomen zijn. In het bijzonder wijs ik op de binnenstad. Daar zijn we afgelopen zomer getuige geweest van een ware terassen-explosie. Mijn fractie heeft niet voor niets tegen de daarover ingediende motie gestemd. Maar ik vraag me toch af of de situatie van afgelopen zomer nu wenselijk is. Ook omdat er niet eens meer fietsers en voetgangers over de marktbrug konden. En de Visbrug werd ook niet toegankelijker door de terrassentoename. Dat moet niet kunnen in een stad waar de fiets het uitgangspunt is. Daar moeten we over in gesprek. Wil het college daarom toezeggen om voor komende zomer met de Raad in gesprek te gaan over de invulling van de binnenstad voor komende zomer.

Zorg voor de gemeenschap
Zorg voor de gemeenschap daar is veel over te zeggen. Als je Facebook moet geloven kijken wij nauwelijks om naar onze inwoners. Zijn we zakkenvullers op weg naar Woerden. Niets is minder waar, na het vaststellen van de nieuwe DVO is gemeentelijke fusie minimaal 4 jaar uitgesloten.

Hoewel uit onderzoek blijkt dat de dienstverlening door Woerden wordt gewaardeerd, is deze niet altijd perfect. Ook in de buitenruimte niet. En dan is een kleine ergernis snel opgemerkt. Onkruid hier, een stoeptegel daar. Maar ook ernstiger zaken. Ik refereer dan aan het antwoord van de wethouder op mijn vragen over de belijning van een fietspad in Oudewater: hartstikke gevaarlijk. Dat ligt ook aan ons budget. Daarom steun ik van harte het amendement over het potje voor klein leed en druk de wethouder op het hart het direct voor deze oversteekplaats aan te wenden.
Dat brengt mij ook bij de financien. Want gelukkig kunnen we een sluitende begroting goedkeuren. Na de forse ozb-ingreep van vorig jaar staan we er wat beter voor. En gelukkig krijgen we met de €100.000 ook weer wat kleur op de wangen in de Algemene Reserve. Tegelijk stijgen de lasten van onze inwoners voor afval en riool. Om noodzakelijke investeringen te doen of de stijgende kosten te kunnen blijven dekken. Tegelijk zit er onevenwichtigheid in de berekening van de tarieven en in de teruggave. Wij steunen deze amendementen.

De gemeente snijdt flink in haar vlees door het flexibele budget binnen de DVO in te zetten om de ambities waar te maken. Daarmee wordt de Klepper weer het warme hart van de stad, waar we al lang op zitten te wachten. We zien uit naar de uitwerking hiervan. Zeker omdat daarna over zaken als het stadskantoor en herbestemming Cultuurhuis nagedacht kan worden. Wat de ChristenUnie-SGP betreft moet bij die laatste zeker aan starterswoningen gedacht worden. Maar dat gaan we stap voor stap bezien.

Het verkopen van het stadskantoor levert nog wel een punt van aandacht op. Graag zet ik mij in voor het schilderij ‘De weeskinderen van Oudewater.’ Ik kende het zelf eigenlijk niet, maar raakte toen ik het zeg en de uitleg hoorde onder de indruk. Een symbool voor onze gemeente, als je het mij vraagt. Voor de zwaksten in de samenleving wordt goed gezorgd, zo getuigt de goed gevulde tafel. Dat is in die 400 jaar niet veranderd. Ook wij willen goed voor onze samenleving zorgen. En daarom is het ook zo goed om dit prachtige stukje lokaal erfgoed te behouden en een mooie nieuwe plek te geven. Daar moet de wethouder mee aan de slag. En laten we dit ten onrecht wat onbekende schilderij dan ook in de openbare ruimte aanbrengen op het Gasplein, om het wat meer bekendheid te geven en het plein wat op te fleuren. Daarom de volgende motie

MOTIE weeskinderen

• Verzoekt: Te onderzoeken op welke nieuwe, vrij toegankelijke locatie dit schilderij gehangen kan worden;
  • Een afbeelding van dit schilderij op de oude locatie van het Weeshuis (het gasplein) te laten plaatsen, om dit prachtige schilderij aan een breder publiek bekend te maken;

Dankwoord burgemeester
Ik ga richting mijn afronding, maar niet zonder U voorzitter, heel hartelijk welkom te heten in Oudewater. Maar graag zet ik uw voorganger nog even in het zonnetje, om hem te bedanken voor zijn inzet voor onze gemeente in het afgelopen jaar. Precies een jaar geleden zat u op de tribune, nu neemt u afscheid. Ook iets later dan u zelf gedacht moet hebben. Hoe anders is ook uw waarnemerschap verlopen. We danken u voor uw zorg voor onze gemeente in de afgelopen maanden, uw aanwezigheid ook in de woelige baren van de corona-crisis en uw kordate optreden in de Raad. Hartelijk dank en graag tot ziens in Oudewater.

Afronding

Ik ga afronden. De toekomst voorspellen, ik stipte het al aan is lastig. Maar ik sluit graag af met een prachtig lied van de dichters Jacqueline van der Waals:
‘Wat de toekomst brenge moge, mij geleidt des Heeren hand. Moedig sla ik dus de ogen, naar het onbekende land’.

Dat wens ik het college van harte toe.