Aan het college van Oudewater heeft Vincent Bos vragen gesteld over de Vierbergenweg.

2018-11-28 foto rotonde bij Jumbo.jpegzaterdag 19 september 2020 14:08

Art. 32-vragen betreffende de (werkzaamheden aan) de Vierbergenweg en (Verlengde) Tuurluur
In de afgelopen maanden is de Vierbergenweg grondig gerenoveerd. Daarover heeft de ChristenUnie-SGP enkele vragen.

Er zijn enkele wijzigingen in de infrastructuur aangebracht, onder andere voor het oversteken van fietsers bij de rotonde in Papekop. In de nieuwe situatie dienen fietsers de rijbaan over te steken om aan de Diemerbroekse zijde de rotonde te nemen. De nieuwe situatie heeft het aantal oversteekplaatsen voor fietsers verminderd. Daarvoor in de plaats is een voetgangersoversteekplaats gekomen. Daarover heeft de ChristenUnie-SGP volgende vraag.

1. Is het college het met de ChristenUnie-SGP eens dat het voetpad naar de bushalte (door een te lang hekwerk) slecht te betreden is, juist ook voor mensen met een handicap? Hoe wil het college deze situatie verbeteren?

Daarnaast heeft de ChristenUnie-SGP enkele vragen over de inrichting van de bermen en het groen op de rotondes.

1. Op welke wijze worden de zij- en middenbermen van de Vierbergenweg binnen en buiten de bebouwde kom beplant?
  2. Is het college het met de ChristenUnie-SGP eens dat de rotonde bij de Papenhoeflaan sterk is verrommeld tijdens de renovatie? Wanneer wordt deze opgeknapt?
  3. Wat is er gebeurd met de narcis-bollen die in het voorjaar voor een bloemenpracht zorgen? Wil het college deze ook in de toekomst behouden?
  4. Wil het college de middenberm in de bebouwde kom, en de zijbermen buiten de bebouwde kom inzaaien met bloemenzaad, zoals dat bijvoorbeeld ook in Woerden is gedaan?

Ook heeft de ChristenUnie-SGP vragen over de nieuwe afwateringssystematiek:

1. Hoe voorkomt het college dat het afvoeren van het hemelwater van de (druk bereden) Vierbergenweg op de sloten (met aangrenzend achtertuinen en een volkstuinencomplex) leidt tot vervuild oppervlaktewater, bijvoorbeeld door bandenrubber of olie?

Als laatste heeft de ChristenUnie-SGP een vraag over de snelheid op de (Verlengde)Tuurluur

1. Klopt het dat de maximumsnelheid op de (Verlengde) Tuurluur is verhoogd naar 80 kilometer per uur?
  2. Begrijpt het college dat inwoners van Oudewater hier niet van op de hoogte zijn, en door intensieve politiecontroles in het verleden, hun snelheid niet snel zullen aanpakken?
  3. Wil het college met de gemeente Bodegraven-Reeuwijk in gesprek om te overleggen op welke wijze bestuurders gewezen kunnen worden op de verhoogde maximumsnelheid, bijvoorbeeld door het plaatsen van een verkeersbord bij het tankstation in Waarder en kruising met het Oosteinde?

Vincent Bos

12 september 2020