‘Tel uw zegeningen’: begroting 2024 vastgesteld

P3110032woensdag 15 november 2023 14:23

Onder het thema ‘tel uw zegeningen’ heeft de ChristenUnie-SGP de algemene beschouwingen gevoerd. Want er is veel om dankbaar voor te zijn ondanks de stormen die om ons loeien. Er zijn veel mooie plannen voor de komende jaren. In het sociaal domein, op gebied van verkeer, woningbouw, groen en de ambtelijke samenwerking.

De ChristenUnie deed 3 voorstellen: extra geld voor fietsverbindingen, het mogelijk mantelzorgwoningen en het wijzig8en van het vlaggenprotocol zodat een buitenlandse vlag, zoals de Israëlische, voortaan gehesen kan worden.

De financiële situatie van de gemeente is echter kwetsbaar. Voor de komende jaren zijn forse overschotten voorzien, die aan de reserves worden toegevoegd. Maar na 2026 bezuinigt het Rijk fors op gemeenten. Ook Oudewater ziet daardoor een ravijn opdoemen. Als het Rijk niet over de brug komt, zal er heel fors bezuinigd moeten worden of dreigen lastenverzwaringen. De ChristenUnie-SGP ziet beiden niet zitten en doet met klem de oproep: ‘Rijksoverheid: voorkom kaalslag, vul het ravijn!’

Lees de bijdrage van fractievoorzitter Vincent Bos hieronder.

Voorzitter,

Vooraf dank ik de ambtenaren voor de noeste arbeid. Veel dank!

Kent u het lied “Tel uw zegeningen”? Echt een gouwe ouwe in christelijk Nederland. Een lied uit de bekende bundel van Johan de Heer. Toepasselijke naam voor een evangelist. Het gaat als volgt

Als op ’s levens zee de stormwind om u loeit,
Als ge tevergeefs uw arme hart vermoeit,
Tel uw zegeningen, tel ze één voor één,
En ge zegt verwonderd: Hij liet nooit alleen.

Anders gezegd: Ook als het heftig tekeer gaat in je leven, zul je zien dat er veel is om dankbaar voor te zijn.

En de stormwinden loeien nogal op het moment. Oorlogen, terroristische aanslagen, gevallen kabinetten. Maar persoonlijk misschien ook wel: ziekte, eenzaamheid, de eindjes niet aan elkaar kunnen knopen, geliefden die ontvallen.

Ook in de begroting loeien de stormen. Althans: we horen de storm aankomen. In 2026. Het beruchte ravijnjaar. Gelukkig schrijven we in de nabije toekomst zwarte cijfers. En kunnen we op 22 november kiezen voor partijen die het ravijn dichten. Zodat we Oudewater niet kapot hoeven te bezuinigen. Betrouwbaar bestuur noemen we dat.

Ik wil de zegeningen in Oudewater maar eens tellen voorzitter. Maar ook steeds een opmerking maken. Ik neem aan dat het college goed meetelt.

Het sociaal akkoord
Het gaat al jaren heel goed in onze jeugdzorg. Dat instabiele scheepje is in rustig vaarwater gekomen. Een unicum in Nederland. En met herinvoering van een inkomensafhankelijke bijdrage in de WMO is dat vanaf 2026 ook weer op orde.

Een belangrijke verkiezingsbelofte van de ChristenUnie-SGP was het sociaal akkoord. Immers: de samenleving wordt niet gevormd in het stadhuis, maar daar war mensen naar elkaar omzien, voor elkaar zorgen en helpen. Waar professionals en mantelzorgers samenwerken voor het welzijn van de ander. Met het sociaal akkoord van en voor de stad wordt daaraan invulling gegeven. Wat een zegening.

Mijn opmerking: stellen we wel genoeg budget beschikbaar om hier en daar wat extra te doen. Een jaar of wat geleden zijn we stevig met de stofkam door de begroting gegaan, dat heeft ook subsidies geraakt. Soms van enkele duizenden euro’s. Kan het college toezeggen hier niet te beknibbelen als een bereidwillige organisatie of initiatief voor het bureau staat?

Overigens voorzitter, over welzijn gesproken. Het etaleren van afgehouwen lichaamsdelen, geesten en heksen draagt daar niet aan bij. Stop de Amerikanisering van Oudewater. Stop met dat smakeloze Halloween.

Fiets en  verkeer.
Het college gaat komend jaar stevig aan de slag met parkeren, naar aanleiding van onze motie bij het parkeerbeleid, 2 jaar geleden. De situatie is zoals verwacht flink verergerd. En dat zal alleen maar voortduren. Pak dat plan maar van de plank college. En ik gun de andere partijen het lef nu wel voor te stemmen. Ook zie ik uit naar plannen voor een verkeersvrije Leeuweringerstraat en uitwerking van het laadpalenbeleid.

Voor de bus vragen wij aandacht voor bushokjes en fietsparkeerplekken bij de Lijnbaan en Papekop. Hard nodig. Net als de nieuwe halte op de Vierbergenweg. De lobby bij de Provincie mag nog wel een tandje erbij dus!

Voor de fiets zitten onderzoeken naar de nieuwe verbindingen in de begroting. Hard nodig. Maar geld voor concrete maatregelen ontbreekt. Dat voeren wij daarom op, samen met VVD en OH in een amendement. Met 25.000 is een mooie start te maken, vanaf 2025 structureel alstublieft.

Groenbeheer en duurzaamheid
Er is fors geïnvesteerd in groenbeheer. Dat viel te merken dit jaar. Het is niet zo erg als vorig jaar. Want laten we wel zijn voorzitter, we zijn er nog niet. Met name de VIerbergenweg is nog een zooitje. Maar ook in de wijken staat nog te veel onkruid tussen de tegels. Dat moet anders. Ik zie uit naar het gesprek dat we hier dit voorjaar over gaan voeren. Dat komt toch echt wel?

En ik kan het niet ongenoemd laten: er komt een nieuwe Robertoplataan! Hoera! Gezond verstand heeft gezegevierd. 13 november is het zo ver.

Wat betreft duurzaamheid zit er schot in de zaak, we bespraken vorige week stap 2 voor zonnevelden. Maar het aanvalsplan Zon op Dak verdient een tandje erbij. Wij zien uit naar de resultaten. Want er zijn nog te veel lege daken. Op huizen, bedrijven en stallen. Tempo is nodig!

DIFTAR, we roepen er al een decennium om, wordt eindelijk ingevoerd.

Volkshuisvesting en prioritering
We zien resultaat! Prachtige woningen. Wat jaren niet gebeurde, is weer losgetrokken: nieuwbouw. Sociale huur, sociale koop, en dure woningen. En er zit volop in de pijplijn. Statenland, Kerkwetering, Oranje Park II. Ik vraag wel aandacht voor het middensegment. Daar is te weinig voor gebouwd in de afgelopen jaren. Die middengroepen krijgen gelukkig aandacht bij Statenland. Ik herinner het college er wel aan dat een betaalbare woning maximaal 435.000 is. En een middenhuurwoning 1100 per maand. Dat wordt uiteraard keurig opgevolgd..!

De prioritering blijft ons pijn doen. Capaciteit nekt ons. Zoveel mooie projecten in de wacht. De meelfabriek, archipel… Hopelijk kunnen we in het eerste kwartaal meer perspectief bieden.

Doorstroming is hard nodig, maar kan nog verbeteren. Bijvoorbeeld met een pre-mantelzorgwoning. Veel ouderen willen kleiner wonen. Dat kan hiermee. Opa in de tuin in een comfortabele woning in de tuin, zoon en dochter in het grote huis. En in Oudewater een huis te koop!

DVO
De vijfde zegening zijn onze ambtenaren. Hardwerkend, met hart voor Oudewater en Woerden. Alleen door de ambtelijke samenwerking kunne we zelfstandig blijven. Anders hadden we de energietransitie, woningbouw of duurzaamheid nooit naar een hoger plan gekregen.

Maar de samenwerking is kwetsbaar. De organisatie is kwetsbaar. Er zijn veel vacatures. En de taakstelling van de grote zus heeft geen goed gedaan. Hoe moet het met de DVO? Kunnen we door? Er vallen grote beslissingen dit voorjaar!

Mijn laatste opmerking vervult mij met schaamte. 1400 mannen, vrouwen en kinderen werden op 7 oktober vermoord, verkracht, ontvoerd. En deze stad kon niet eens medeleven beschouwen na deze pogrom. Nooit weer, zeggen we op 4 mei. Maar als het erop aankomt kijken we weg. De vlag kon niet gehesen worden. Onbegrijpelijk. Daarom een motie om dat wel toe te laten staan.

Ik rond af.

Tel uw zegeningen, tel ze één voor één,
En ge ziet Gods liefde dan door alles heen.

Ik wens het college van harte Gods zegen, wijsheid en geduld toe bij het uitvoeren van deze begroting.

Reacties op '‘Tel uw zegeningen’: begroting 2024 vastgesteld'