Algemene beschouwingen 2014

vrijdag 18 oktober 2013 17:29

De drie A’s, Triple A van de gemeente Oudewater kenmerken zich door Autonoom oftewel een zelfstandige gemeente in het Groene Hart. Aansluiting via korte lijntjes naar de burger en Ambitie dus de mouwen opstropen, dit alles om de AAA status te behouden.

'Wat leveren de Algemene Politieke Beschouwingen op', vraagt de burger zich ieder jaar af. Het debat over het gemeentelijke beleid is vaak 'een groot open-deuren-festijn', erkennen politici , maar het is wel een onderdeel van 'het politieke spel'. 'Het hoort bij het ritueel dat de raadzaal, dan even een theater, helemaal vol met belangstellende zit, dat gebeurt verder helaas niet zo vaak.'

 'Het college van Oudewater is als wuivend riet. Hij buigt en zwenkt in de harde wind van de oppositie, en wekt zo de indruk volop in beweging te zijn. Maar zodra het kan veert zij weer overeind en vragen de omstanders zich af of het college nu echt van zijn plaats is gekomen of dat het een droom was. Voor liefhebbers van het politieke handwerk bieden de Algemene Politieke Beschouwingen een fascinerende kijk in de machinekamer van onze gemeente’.

Scherp aan de wind zeilen met Lean management is het motto van de ChristenUnie-SGP voor 2014. Lean Management een cultuur creëren van minder verspillen en continu verbeteren. Een organisatie zonder verspillingen, waar je meer gaat doen met minder geld. Wie wil dat niet? Lean management is dan ook sterk in opmars. Toch slagen lang niet alle projecten. “Voorwaarde voor succes is een verbeteringsgerichte cultuur waarin mensen openstaan voor nieuwe inzichten”. Bij Lean management staat het toevoegen van klantwaarde centraal. Elke processtap moet waarde toevoegen voor de klant voor ons dus de burger van Oudewater (die daar dan ook voor wil betalen).  Het voordeel van Lean management is dat je meer ‘klantwaarde’ gaat leveren. De organisatie wordt bovendien betrouwbaarder en de kwaliteit van de output neemt toe. En but last not least de besparingen kunnen dan hoog oplopen. Alle processen binnen  onze organisatie in een zo vroeg mogelijk stadium op elkaar afstemmen. Onze begroting is een schoolvoorbeeld hoe het niet moet. Het enorme tekort waar we aanvankelijk voor stonden werd om 5 voor 12 gedekt door een hogere algemene uitkering uit het Gemeentefonds. Hierdoor kon uiteindelijk de OZB verhoging beperkt blijven tot een mooie 1,5 %

Ook de meerjarenraming 2015 – 2017 vertoont in alle jaren een substantieel tekort. “Ziet het gemeentelijk huishoudboekje er voor 2014 gezond uit, dat geldt niet voor het meerjarenperspectief (2015-2017). In die jaren verwachten burgemeester en wethouders een tekort van rond de € 400.000. Dat wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door een verlaging van de bijdrage die de gemeente van het rijk krijgt. Misschien komen daar nog extra bezuinigingen bovenop. Ook krijgt Oudewater er taken bij die het rijk eerst uitvoerde. Dat betekent dat ingrijpende maatregelen niet uit kunnen blijven om uit de rode cijfers te blijven” aldus het gemeentelijk persbericht.

De meerjarenraming is voor onze gemeente ook een meerjarenprobleem.

De gemeente is dan ook door de Provincie Utrecht dringend verzocht de noodzakelijke maatregelen te treffen  om het begrotingsevenwicht te herstellen en dit tijdig te doen. Gezien de precaire financiële positie van de gemeente heeft de Provincie  in een toezicht brief dwingende aanbevelingen geformuleerd. Het niet opvolgen daarvan en en  het uitblijven van het herstel van het evenwicht zou komend jaar preventief toezicht tot gevolg kunnen hebben, aldus de Provincie Utrecht. In het overzicht financiële positie Utrechtse gemeenten blijven we maar onder in de middenmoot hangen!

  1. 1.      Samenwerking Woerden

De Samenwerking ligt nu als bespreekstuk op de plank. Montfoort en Lopik zijn onze natuurlijke samenwerkingspartners, maar het is Woerden die terecht veel meer voordelen biedt. Deze samenwerking wordt door sommigen als bedreigend ervaren. Vandaar dat we graag zouden zien dat de op initiatief van de raad deze DVO en de Business case extern getoetst gaat worden  en de griffier dit aan gaat sturen. De voordeur om in te stappen staat wijd open. Maar de achterdeur om eruit te kunnen stappen, wat vooral belangrijk is om de partijen scherp aan de wind te laten zeilen ontbreekt. (XX)

  1. 2.      Buitengewoon opsporingsambtenaren

Buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) spelen een belangrijke rol in onze maatschappij. Zij sporen bepaalde strafbare feiten op en vullen zo de politie aan bij het handhaven van de openbare orde en veiligheid. BOA’s hebben officiële opsporingsbevoegdheden die samenhangen met hun functie. Die bevoegdheden zijn altijd beperkt zijn tot één bepaald werkterrein.

Wat ons betreft kan niet snel genoeg begonnen worden om de aan te stellen  BOA’s te laten beginnen, schreven we vorig jaar. Sinds kort loopt er een in Oudewater.  Wij gaan er dan ook van uit dat deze BOA er alles aan gaan doen om de rust in de binnenstad te behouden en daar waar nodig te handhaven.

Daarnaast heeft de BOA een handhavende en controlerende taak binnen de Drank en Horecaverordening. Te denken valt aan controle op de verkoop van alcoholische dranken aan minderjarigen. Een recent onderzoek in Oudewater toont aan dat het voor minderjarigen nauwelijks moeite kost om aan deze alcoholische dranken te komen spreekt wat dat betreft boekdelen.

Het handhaven van de controle op drankmisbruik, sluitingstijden van horeca heeft dan ook een hoge prioriteit.

  1. 3.      Eerst mensen en dan zaken                                                                                                           Gemeenten worden in 2014 en 2015 verantwoordelijk voor jeugdzorg, werk en inkomen en zorg aan langdurig zieken en ouderen. Een deel van deze taken hebben zij nu ook al, een deel nemen zij over van de Rijksoverheid. Dit heet ook wel decentralisatie.

 

Inzet is dat er bij de gemeente 1 persoon mensen die dat nodig hebben ondersteunt en begeleidt. En dat doet op basis van 1 plan voor het hele huishouden. Gemeenten zitten het dichtst bij de inwoners en kunnen deze zorg effectiever, met minder bureaucratie en goedkoper geven.

 

Gemeenten krijgen er de komende jaren belangrijke taken bij: zorg bieden aan langdurig zieken of ouderen, hulp bij het vinden van werk (of een uitkering verstrekken) en de jeugdzorg. Zij moeten die nieuwe taken goed aankunnen. Het Rijk biedt hen financieel en organisatorisch maximale vrijheid hun nieuwe taken uit te voeren.

 

Het kabinet neemt een aantal maatregelen zodat gemeenten hun nieuwe taken goed kunnen uitvoeren. Zoals:

Gemeenten werken met 1 complete aanpak van problemen op het terrein van zorg, ondersteuning, werk en inkomen. Inzet is dat 1 hulpverlener mensen ondersteunt en begeleidt met 1 plan voor het hele gezin. Op deze manier voorkomt de gemeente dat verschillende hulpverleners langs elkaar heen werken bij gezinnen met verschillende problemen.

Minder regeldruk voor inwoners. De regels moeten zo eenvoudig mogelijk zijn. Inwoners met lastige problemen kunnen terecht bij 1 aanspreekpunt.

Gemeenten krijgen 1 budget. De gemeente bepaalt op welke manier zij het geld het best uit kan geven. Ook ziet de gemeente eenvoudig en duidelijk waar ze het geld aan besteedt. Voorkomen moet worden dat de verschillen van niveau en kwaliteit van hulpverlening niet per gemeente teveel uiteenlopen. Aandacht van onze gemeente is hierbij vereist.

Het gemeentelijke uitgangspunt is nu helaas dat de budgets die Den Haag meestuurt voldoende moeten zijn. Oftewel het mag ons niet meer kosten.

Eerst mensen en dan  zaken  is een slogan van een bekende zorgverzekeraar. Dit moet ook ons uitgangspunt bij de decentralisaties. Wanneer wij dan toch over bezuinigingen in dit programma spreken, dan moeten wij goed beseffen dat achter deze bezuinigingen mensen leven, die door omstandigheden in ( gezondheid) problemen zijn gekomen. Bureaucraten besluiten op cijfers wat er nog wel en wat niet kan, maar beseffen niet of willen niet beseffen dat achter deze bezuinigingen mensen leven met een hart vol zorgen en nauwelijks weten hoe ze rond moeten komen Bij de uitvoering van de WMO voor de aankomende jaren is mag hier niet aan voorbij gegaan worden.  Met de complexe hoofdstuk van de jeugdzorg  wat in voorbereiding is zullen we andere wegen moeten inslaan.

  1. 4.      Winkels op Zondag

Onze gemeente moet zelf beleid gaan ontwikkelen wat betreft zondagsopenstelling van winkels. De NOVO heeft een enquête gehouden onder haar leden en 89 % gaf aan hun winkel op dicht te willen houden. Slechts 11 % wilde hun winkel op zondag open. De ChristenUnie-SGP die Zondagsrust en Zondagsheiliging hoog in het vaandel heeft staan sluit hier naadloos bij aan. Het gemeentelijk beleid moet dan ook streven naar 0 koopzondagen.

Tot slot

Willen we onze waardering uitspreken  voor het College en de ambtenaren voor het vele werk dat het afgelopen jaar is verzet voor onze mooie gemeente Oudewater. Een bijzonder woord van dank voor “onze” griffier Rumo van Aalst die de gemeenteraad met woord en daad heeft bijgestaan.

Als afsluiting van deze algemene beschouwingen willen wij u het slot van de troonrede toewensen. “De vraagstukken waarover u zich gaat buigen zijn complex en ingrijpend. U mag zich in uw zware taak gesteund weten door het besef dat velen u wijsheid toewensen en met mij om kracht en Gods zegen voor u bidden”.

« Terug

Reacties op 'Algemene beschouwingen 2014'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.