ChristenUnie-SGP: ‘Laat vrijwilligers oud papier ophalen’

Oud papier.JPGdonderdag 15 oktober 2020 21:56

Vorige week heeft de ChristenUnie-SGP samen met De Onafhankelijken en VVDenD66 een motie ingediend om stichtingen en verenigingen ook in de toekomst oud papier op te laten halen. Door een lage papierprijs trok de ophaaldienst zich terug en wilde het college een commerciële partij het papier op laten halen. Daar heeft de ChristenUnie-SGP samen met ander partijen een stokje voor gestoken.

Fractievoorzitter Vincent Bos: ‘De verenigingen en stichtingen halen al tientallen jaren lang tot ieders tevredenheid het oud papier op. Zij verdienen daar een mooi bedrag mee en de gemeente heeft geen omkijken naar het ophalen. Een win-win situatie dus. Daar dreigde een einde aan te komen door de lage papierprijs. Nu ligt er een plan om ook in de toekomst verenigingen het oud papier op te laten halen.’

Bos vervolgt: ‘De gemeente kon €10.000 bezuinigen door een commerciële partij in te huren, maar de verenigingen en stichtingen liepen daardoor €25.000 mis. Wij vinden het onverstandig zo’n forse aderlating bij de stichtingen te laten, terwijl de gemeente er relatief weinig aan verdient. Per saldo verliest de gemeenschap zo’n €15.000. Niet slim dus.’

De motie kunt u hier lezen: