Oudewater zoekt eigentijdse burgemeester

nieuwe burgemeesterzaterdag 08 februari 2020 17:05

‘Historische stad zoekt eigentijdse burgemeester.’ Dat is de titel die de profielschets van een nieuw te benoemen burgemeester draagt. Tijdens een extra raadsvergadering op 3 februari werd deze profielschets vastgesteld en aangeboden aan de Commissaris van de Koning. Hij zal (namens de Koning) de sollicitaties ontvangen en aanbieden aan de gemeenteraad.

Binnen de gemeenteraad is een ‘vertrouwenscommissie’ gevormd, waarin alle fractievoorzitters plaats nemen. Onder strikte geheimhouding zullen zij gesprekken voeren met de kandidaten. ‘Maar zover is het nog niet,’ zegt Vincent Bos, fractievoorzitter, ‘de vacature staat nu officieel open en kandidaten die voldoen aan het profiel dat wij hebben opgesteld kunnen solliciteren. Voor onze fractie geldt dat we vooral op zoek zijn naar een ‘burgervader (m/v)’. Zoals een vader zijn kinderen liefdevol omringt, bij vreugde en verdriet, voor hen zorgt en naar hen luistert, maar als de regels overtreden worden ook streng is, zo moet onze burgemeester volgens de ChristenUnie-SGP fractie ook zijn.’

Benieuwd naar de profielschets? Deze kun je hier vinden: